OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

 

 

Podpoř svého (INSERT_NAME)

 

K sepsání tohohle krátkého textíku mě inspirovala výzva „Podpoř svého nakladatele“, na kterou jsem náhodou narazil na Instagramu. Ta iniciativa má pochopitelně velký význam – knižní trh je jednou z tichých, nenápadných obětí současné situace, která se jinak pochopitelně točí kolem závažnějších témat. A o co je tišší a nenápadnější, o to smutněji to s ním vypadá.

Nebudu to rozpitvávat – počítám, že valná většina z vás, co tyhle řádky čte, moc dobře zná aktuální stav u nakladatelů, autorů a knihkupců, mnozí dokonce (ne)pěkně z první ruky. A ti ostatní se tak jako tak určitě nedostanou za druhý odstavec článku, takže nemá cenu to obšírně popisovat a můžu rychle přejít k věci. Asi tušíte, co je předmětem té zmíněné výzvy. Ano, přesně tak: Chcete-li pomoci „svému nakladateli“ (tj. nakladateli vašich oblíbených děl), neváhejte a něco si od něj kupte, pokud možno přímo z jeho e-shopu, aby dostal největší sumu. Jen tak se udrží nad vodou, nebude muset propouštět, bude moci pokračovat v činnosti a bla bla bla.

Když jsem to viděl, hnedka se mi probudily obě mé mozkové buňky, souhlasně na sebe mrkly a pustily se do díla. Začaly přemýšlet. Jde tuhle výzvu vztáhnout jenom na nakladatele? Čím jsou tak zvláštní, že oni si zaslouží podporu, a ostatní, kteří jsou v tom řetězci s nimi, už ne? Proč nepodporovat autory, kterým distributor či nakladatel nevyplácí honorář? Proč nepodporovat nezávislé soukromé knihkupce, kteří museli nevolky zavřít krám a už ho možná nikdy neotevřou? Proč nepodporovat distributory, kteří se dostali do druhotné platební neschopnosti a jsou teď terčem všeobecné nenávisti?

Jasně, můžete podpořit všechny. Koupit jednu knihu tamhle, druhou tamhle, třetí tamhle… Jenže kdo pro změnu podpoří vás? Opravdu je rozumné utratit velkou část svých volných prostředků na knihy (papírenské potřeby, boty, hudbu… sem si můžete dosadit cokoliv) ve snaze pomoci svým oblíbeným firmám či jedincům, když nevíte, jestli ty peníze nebudou za měsíc nebo dva chybět vám a vaší rodině?

Proto radím: Nic nekupujte, pokud to nepotřebujete nebo nechcete. Ale víte, co udělejte místo toho? Sedněte k počítači a napište svému oblíbenému nakladateli, autorovi nebo knihkupci – a ano, třeba i tomu distributorovi – mailem pár povzbudivých slov. Pomůžete tím stejně, možná ještě víc. Pravda je totiž taková, že lidé jsou schopní přečkat mnohá protivenství a poprat se skoro s každou sviňárnou, kterou jim život hodí do cesty, ale musí vědět, že ta jejich snaha má nějaký smysl.

A tímhle jim ho dáte.

 

 

 

Přidat komentář