OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

 

Pointa: revoluce, která se nekonala

  

Pondělí 17. září 2018 mělo být dnem, kdy jsme se my, začínající autoři, měli dočkat „revoluce ve vydávání knih“. Na toto datum totiž bylo naplánované druhé spuštění portálu Pointa, který nám už rok sliboval spoustu převratných novinek. Jelikož tento projekt dlouhodobě sleduji a přispěl jsem do něj i poměrně velkou dávkou (nevyžádaných) připomínek, byl jsem zvědavý, jak nakonec všechno dopadlo.

Z nadpisu je vám asi jasné, že jsem se konečně dočkal a našel něco, na co můžu napsat pořádný hejt.

Pro pořádek bych rád dodal, že hned ráno v ono pondělí 17. září jsem poslal do Pointy e-mail s řadou dotazů. Po pracovním týdnu stráveném marným hypnotizováním příchozí pošty jsem si řekl, že žádná odpověď taky odpověď, a článek jsem vydal. Pokud se vám tedy někde bude zdát, že jsem si mohl ušetřit jedovatou slinu tím, že bych se zeptal Pointy na podrobnosti či vysvětlení, tak vězte, že jsem se ptal. Jenže marně. Vycházím tedy z toho, co reálně nabízí, ne co slibuje. Protože jak sami uvidíte, její sliby nejde brát moc vážně.

Aktualizace 1. 10. 2018: Pointa vydala na svém blogu článek, který mimo jiné obsahuje odpovědi na některé otázky, kterých jsem se ve výše zmíněném mailu nedočkal (např. nakládání s prostředky na "nečekané náklady"). Najdete ho tady, rozhodně ho doporučuji. Můj vnitřní cynik sice říká "příliš pozdě, příliš málo", ale i tak je dobře, že Pointa přece jen nějaké informace vydala a že se k problémům zmíněným v tomto článku postavila čelem (no, spíš trochu bokem, ale i to se počítá).

  

Zajímavý sen

Ale vezměme to od začátku. Pointu jsem zaregistroval poprvé loni na podzim. Prezentovala se jako „nové P2P nakladatelství“, které umožní autorům vydávat knihy bez potřeby hledání nakladatele a čtenářům investovat do literárních projektů, jež je zajímají. To slovo „investovat“ je zapotřebí zdůraznit, protože to měl být jeden z výrazných prvků Pointy, který ji měl odlišovat od ostatních platforem. Důrazně se bránila srovnávání s crowdfundingovými portály a říkala, že ona je „něco naprosto jiného“.

Pamatujme si to.

Ten prezentovaný koncept mě zaujal. Ne snad, že bych mu věřil, ale mám rád, když se někdo nebojí zkoušet různé nevyšlapané cestičky. Bohužel z plánů sešlo. První verze Pointy šla velice rychle k ledu a po ročním čekání vyplněném jen různými výkřiky na Facebooku (dnes již nedohledatelnými) jsme se dočkali „restartu“.

Jedním z taháků Pointy měla být možnost, aby čtenáři ovlivňovali děj knihy, do jejíhož vzniku investovali. Dnes byste tento obrázek hledali na Facebooku marně. Zdroj: https://www.facebook.com/Pointa.cz/

  

Přerod z kukly v… něco jiného

Nová podoba Pointy se od té původní diametrálně odlišuje. Ne snad, že by se bylo čemu divit. Ty dřívější plány byly jako snové bubliny, které musely při kontaktu s realitou prasknout. V níže uvedené tabulce se můžete podívat, co všechno nám bylo rok slibováno, a čeho jsme se nakonec dočkali (už víte, proč na sliby Pointy nedám?).

Z původních plánů se toho do závěrečné realizace moc nedostalo. Zdroj: vlastní

  

To samo o sobě ještě není důvod ke kritice. Někdy jsou prostě plány příliš ambiciózní a je nutné je korigovat. Podstatné je, jak vypadá závěrečná realizace. A ta je, co si budeme povídat, bídná. Funkce portálu jsou ořezané na absolutní minimum. Z technického pohledu je web naprosto příšerný – chcete-li využívat všechny jeho části, musíte se registrovat hned třikrát (alespoň já musel), a zafinancování projektu lze naoko provést během jedné minuty, aniž byste zaplatili jedinou korunu. Nemusíte být hacker, stačí prostě zavřít okno s výzvou k platbě. Nic víc. (Ano, tvůrce jsem na to hned v pondělí upozornil; ne, nic s tím neudělali.) Stránky jako takové i doprovodné dokumenty jsou plné pravopisných chyb, které na literárně-nakladatelském webu nemají co dělat. A překlepy jsou dokonce i v morseovce, která na vás vykukuje na každém rohu.

 

Jedním z často kladených dotazů jistě bude, proč je pod nadpisem napsáno v morseovce „SROLUPRÁCE“. Zdroj: www.pointa.cz

  

Můžete namítnout, že to jsou věci, které lze během týdne vychytat a opravit. A máte pravdu, byť se tak mělo stát týden před startem a ne týden po něm. Hlavní problém ovšem spočívá v něčem úplně jiném. V čem? V tom, že projekt absolutně selhává v těch funkcích, které v něm zbyly po velkém řezu při přechodu z verze 1.0 na 2.0.

  

Můj drahý crowdfundingu…

Současnou Pointu lze vlastně rozdělit na tři sekce, které jsou vzájemně provázané: crowdfunding (jiná možnost financování zde není), profesní portál a podpora prodeje. Mrkněme se nejprve na tu finanční část.

Pokud v současné době chce někdo sehnat prostředky na vydání své knihy a nemá peníze přímo na účtu, většinou je vybírá na Startovači nebo HitHitu. To jsou zavedené stránky, které mají slušné renomé, takže pokud si chce konkurence ukrojit z tohoto trhu vlastní kus koláče, musí nabídnout něco navíc. Pointa to bohužel nejspíš špatně pochopila. Někdo by jí měl vysvětlit, že tím „navíc“ se nemyslí, aby „lidé museli zaplatit víc“.

Zatímco u Startovače i HitHitu se průměrná cena včetně bankovních poplatků pohybuje kolem 10–15 % (podle velikosti projektu a typu platby), u Pointy náklady související přímo s výběrem cílové částky snadno přeskočí 35 %. Nenechte se ošálit tím, co se říká v obchodních podmínkách – k základní 9% provizi se totiž přičítá 10% „rezerva na nepředpokládané náklady“ (pokud se žádné nevyskytnou, Pointa si zřejmě částku ponechá, takže se jedná o reálné zvýšení marže), cca 12% poplatek za použití platební brány (namísto běžných 2–3 %) a dokonce jakýchsi tajemných 7,5 % na „daně na služby“. Jelikož kromě toho všeho platíte běžnou DPH a marži Pointy, zůstává mi záhadou, o jaké daně se jedná.

Takže devítiprocentní marže, o které se mluví v obchodních podmínkách? Jasně. Nevím jak vy, ale já nemám rád, když ze mě někdo dělá blbce.

 

Jednotlivé „vedlejší položky“ se sympaticky sčítají, a najednou potřebujete vybrat dvakrát víc, než jste očekávali. A ani nevíte, jak se to stalo. Zdroj: www.pointa.cz

 

Z pohledu efektivity výběru prostředků tedy Pointa na míle zaostává za konkurencí. Existuje jen jediný důvod, proč projekt financovat přes tento portál a ne nějaký jiný – pokud chcete využít i další jeho funkce. Pojďme se na ně podívat.

  

Co naplat, nejsou lidi!

Druhým pilířem Pointy je to, že si jako autor složíte svůj „dream team“ spolupracovníků, kteří se budou na vzniku vaší knihy podílet. To je samozřejmě správné. Stejně tak je v pořádku to, že zatímco u ilustrátorů, marketérů či beta čtenářů záleží jen na vašem rozhodnutí, zda za ně budete „vyhazovat peníze“, svatá trojice redaktor – korektor – sazeč je povinná. Bez nich zkrátka projekt založit nemůžete. Zde bych chtěl vyzdvihnout onu povinnost najmout si redaktora: spousta samonakladatelů si neuvědomuje, nakolik je tato role důležitá, a jsem nesmírně rád, že ji Pointa nepovažuje jen za nějaký bonus.

A ani nemám námitky proti tomu, že za zprostředkování kontaktu mezi autorem a tzv. „kolegy“ si Pointa účtuje 12% poplatek z dohodnuté platby.

Jenže to, co Pointa nabízí, má do použitelného produktu daleko. Za prvé, kupujete si zajíce v pytli. Pointa své spolupracovníky nijak nelustruje, nekontroluje jejich kvalitu, neodpovídá za jimi odvedenou práci a dokonce ani neumožňuje jejich hodnocení. Funkce nabízené v tomto směru Pointou a kterýmkoliv pracovním či zakázkovým portálem jsou prostě nebe a dudy. To ani nejde srovnávat.

Nemluvě o tom, že Pointa své stránky spustila bez toho, že by se aktivně snažila svou databázi spolupracovníků předem zaplnit externími specialisty. Jejich počet je tedy extrémně nízký – v době psaní tohoto článku jich bylo ve zdejších 14 kategoriích pouhých 20. Víc grafiků než v této databázi mám já sám v seznamu přátel – a všechny je opravdu osobně znám.

 

 

Počet marketérů, jejichž služby si můžete na Pointě objednat, není zrovna závratný. Zdroj: www.pointa.cz

  

Co je tvoje, to je moje

Inu co… řeknete si tedy, že si spolupracovníky seženete jinde – tam, kde budete mít větší výběr a kde dostanete záruku, že protihodnotou za vaše peníze bude dobře odvedená práce. Takových portálů je spousta a najdete na nich stovky lidí, u nichž nechybí ani hodnocení předchozích zákazníků. Nebo třeba už máte svého korektora, se kterým jste dlouhodobě spokojení.

No jo, jenže ono to není tak snadné. Jak už jsem uvedl výše, trio redaktor – korektor – sazeč je pro založení projektu povinné a vy je musíte ke své knize přiřadit přímo v rozhraní Pointy. Jinak to nejde. Vámi dojednaní kolegové si tedy musí udělat na Pointě profil a vy pak za jejich práci odvedete Pointě provizi. A ta není 12 %, jak se portál tváří, nýbrž 51 %. Ne, to není překlep. Ty prostředky totiž musíte nashromáždit jak? Ano, modří už vědí – přes crowdfunding, který má vlastní, výše zmíněné provize a poplatky a kdoví co ještě. Na každých 1000 korun pro korektora musíte vybrat cca 1510 korun na portálu.

Už chápete, co mi na tom tak vadí? Za svého vlastního korektora musíte provozovateli portálu odvést 51% daň. Plus DPH, abychom nezapomněli.

  

Přidaná hodnota?

Někdo by si mohl říct, že tohle všechno přece jen překousne. Mluvíme přeci o crowdfundingu, platí to tedy čtenáři a jak známo, z cizího krev neteče. Zatím to je vlastně jen o tom, že dělat cokoliv na Pointě je finančně neefektivní – prostředky si seženete jinde levněji a spolupracovníky také. Pokud by portál dokázal to, čeho běžný „samonakladatel“ není schopen, přesto by stál za úvahu. Najde se ovšem něco takového?

Ať jsem hledal, jak jsem chtěl, nic jsem nenašel. Pointa sice slibuje distribuci do kamenných obchodů, ale v tomto směru není zdaleka jediná. Je poměrně dost firem, které s tím začínajícím autorům pomáhají, a opět za nesrovnatelně lepších podmínek. Nemluvě o tom, že hodně vytrvalí a odhodlaní spisovatelé se dokážou dostat do prodejní sítě i sami, jen musí mít v ruce zajímavý produkt a trochu odvahy.

Marketing? Databáze spolupracovníků v této kategorii zeje prázdnotou, takže počítejte jen s propagací na sociálních sítích Pointy. To není zrovna věc, ze které bych jako autor skákal radostí do stropu. Přítomnost v nějakém tištěném katalogu by byla jiné kafe, ale to je také zatím jen ve fázi hodně neurčitých slibů.

  

Rána do vazu

Ale přesto tu jsou dvě věci, které jinde opravdu nenajdete. A obě Pointu v mých očích definitivně pohřbily.

Za prvé, pokud nebudete mít knihu hotovou do šesti měsíců od ukončení crowdfundingové kampaně, zaplatíte 50 tisíc korun smluvní pokutu. Zapomeňte tedy na to, že byste měli se svým týmem spolupracovníků spoustu času na ladění knihy k naprosté dokonalosti, na přepisování kapitol a rozšiřování děje dle připomínek redaktora a na kreslení tuctů ilustrací. Na takové věci prostě není kdy. Jako ekonom sice tento krok Pointy chápu, ale jako autor to je pro mě prostě naprostá no-go podmínka. Za těch šest měsíců to totiž stihnout sice jde, ale moc volnosti vám to neposkytuje. Jednou z výhod samonákladu je přitom to, že si vše děláte vlastním tempem.

A za druhé tu je brutalita jménem „opce“. Používáním Pointy se smluvně zavazujete, že pokud přes ni vydáte knihu a ona prorazí, nemůžete druhý díl vydat přes nikoho jiného než přes Pointu, nedá-li vám k tomu souhlas. Můžete namítnout, že u tradičních nakladatelství je tento krok běžný, ale je tam jeden velký rozdíl. Nakladatelství financují vydání knihy z vlastní kapsy a do začínajícího autora vkládají spoustu času i prostředků. Je tedy logické, že si chtějí svou investici pojistit. Ovšem u firmy, která vám veškeré své služby poskytuje za tržní cenu a nechává si platit i „skladné“ bez ohledu na to, jestli ho využijete? Tam je to vážně chucpe. Jako byste si v hospodě objednali řízek a pak si ho už nesměli koupit nikde jinde.

  

Tudy cesta nevede

Ať tedy hledám sebevíc, nejsem schopný najít jediný důvod, proč se snažit svou knihu vydat právě přes Pointu. Zdejší crowdfunding je zatížený absurdně vysokými poplatky a jeho technické řešení je mírně řečeno pochybné. Databáze spolupracovníků zeje prázdnotou, a když si přivedete vlastní kolegy, zaplatíte za to de facto 50% penále. Podpora prodeje není o nic lepší než u kterékoliv firmy zaměřující se na začínající autory, jen s tím rozdílem, že zde nad vámi navíc visí Damoklův meč v podobě smluvní pokuty a že nemůžete volně nakládat s případným pokračováním.

Ne, Pointu v její současné podobě vám doporučit nemohu. Všechno, co nabízí, můžete bez ní udělat levněji a efektivněji. Tahle revoluce se fakt nepovedla.

 

Přidat komentář